20 grudnia 2024 roku odbyło się webinarium podsumowujące projekt. Było to zwieńczenie kilku miesięcy intensywnych działań, których głównym celem było przygotowanie bibliotekarzy do świadomego i efektywnego wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy. Wydarzenie poprowadził Rafał Hetman, który szczegółowo omówił najważniejsze efekty projektu oraz podzielił się wnioskami z jego realizacji.
Projekt obejmował różnorodne formy wsparcia edukacyjnego, takie jak szkolenia online oraz pracę nad praktycznymi projektami. W trakcie szkoleń uczestnicy poznali podstawowe zagadnienia związane z AI, możliwości jej zastosowania w bibliotekach oraz wyzwania, jakie niesie, w tym związane z dezinformacją i ochroną danych osobowych. W efekcie wspólnej pracy grupowej opracowano zalecenia dotyczące wdrażania narzędzi AI w bibliotekach, które można znaleźć w zakładce „Projekty uczestników”.
Ważnym punktem projektu był panel dyskusyjny zatytułowany „Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w bibliotekach – potencjał i wyzwania”, który odbył się 12 września 2024 roku podczas Forum Młodych Bibliotekarzy w Toruniu.
W trakcie webinarium prowadzący przypomniał w, że wszystkie materiały szkoleniowe powstałe w ramach projektu zostały udostępnione na platformie Moodle. Dzięki temu uczestnicy mają stały dostęp do materiałów edukacyjnych, co pozwoli im na utrwalanie wiedzy oraz wykorzystanie jej w pracy zawodowej.
Rafał Hetman, podsumowując projekt, wymienił jego efekty, którymi są:
- Poszerzenie wiedzy i rozwój kompetencji bibliotekarzy w zakresie stosowania sztucznej inteligencji.
- Opracowanie polityk bezpieczeństwa danych oraz materiałów edukacyjnych minimalizujących ryzyko związane z dezinformacją i ochroną danych osobowych.
- Przygotowanie praktycznych wskazówek dla użytkowników bibliotek, które zwiększają ich świadomość na temat korzyści i wyzwań związanych z AI.
- Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, usprawniających zarządzanie zbiorami i obsługę użytkowników.
- Wzmocnienie roli bibliotek jako miejsc wspierających rozwój technologii i edukacji w społeczeństwie.
Na zakończenie spotkania Prowadzący poprosił uczestników o wypełnienie ankiety oceniającej projekt. Opinie bibliotekarzy są kluczowe, ponieważ pomogą w dopracowaniu przyszłych działań Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Projekt „Sztuczna inteligencja w bibliotece” zakończył się znaczącym podniesieniem kompetencji bibliotekarzy oraz opracowaniem przydatnych wskazówek dla bibliotek. Stały dostęp do materiałów na platformie Moodle pozwala uczestnikom kontynuować naukę i wdrażać nowe umiejętności w praktyce. Inicjatywa pokazała, że biblioteki mogą skutecznie łączyć tradycyjne wartości z nowoczesnymi technologiami, stając się niezawodnymi centrami wiedzy i innowacji.